
În 2023, guvernul Georgiei a interzis reexportul de automobile în Rusia, o mișcare menită să se alinieze la sancțiunile internaționale împotriva Moscovei. Dar datele recente privind comerțul întăresc suspiciunile că Georgia încă funcționează ca punct cheie într-o rețea folosită de Rusia pentru a importa bunuri, în special automobile, informează Eurasianet.org.
Potrivit cifrelor publicate de Biroul Național de Statistică din Georgia, pentru al doilea an consecutiv, mașinile au fost cel mai exportat bun din țară în 2024, totalizând peste 2,4 miliarde de dolari și reprezentând 37% din volumul total al exporturilor țării.
În mod curios, principala destinație pentru toate exporturile nu a fost o țară vecină, ci Kârgâzstanul, un stat național din Asia Centrală.
Exporturile din Georgia în Kârgâzstan au totalizat 1,3 miliarde de dolari anul trecut, marcând o creștere remarcabilă de 85% față de totalul anului precedent.
Legătura Georgia-Kârgâzstan este un canal major de aprovizionare pe care se bazează Rusia pentru a depăși sancțiunile occidentale.
De când țările occidentale au început să sancționeze Rusia după invazia Ucrainei, Kremlinul a folosit Kârgâzstanul ca o „ușă din spate” pentru a obține bunuri sancționate, în special componente cu dublă utilizare, care ajută la menținerea efortului de război rusesc.
Mașinile sunt, de asemenea, un element important de import: numărul de mașini care intră în Kârgâzstan a explodat la peste 180.000 în 2023, de la aproximativ 40.000 în 2022, anul în care a început războiul Rusia-Ucraina.
Observatorii notează că discrepanțele în datele oficiale indică faptul că multe mașini vândute de vânzătorii georgieni cumpărătorilor kârgâzi nu ajung la destinația lor. În schimb, acestea pot fi redirecționate către Rusia.
„Conform statisticilor georgiene, în primele 10 luni ale [2024]… mașini în valoare de 964 de milioane de dolari au fost vândute ca reexporturi din Georgia în Kârgâzstan. Conform statisticilor din Kârgâzstan, mașinile în valoare de aproximativ 50 de milioane de dolari au intrat din Georgia. Unde au dispărut bunurile în valoare de peste 900 de milioane de dolari?”, a întrebat politicianul georgian de opoziție Roman Gotsiridze, adăugând că el crede că mașinile ajung în Rusia.
Autoritățile din ambele țări susțin că se străduiesc să limiteze comerțul ilicit
În timp ce oficialii georgieni par să închidă ochii la trecerea bunurilor cu dublă utilizare sancționate prin țară, omologii lor din Kârgâzstan au luat măsuri în ultima vreme pentru a bloca practicile de încălcare a sancțiunilor.