Connect with us

Gata cu rovinieta clasică. Vine taxa pe kilometru și pe norma Euro

Economie

Gata cu rovinieta clasică. Vine taxa pe kilometru și pe norma Euro

Iniţiativa prevăzută în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) urmăreşte atât modernizarea infrastructurii rutiere, cât și încurajarea unui transport mai puțin poluant, potrivit autorităților.

Pe 24 iulie 2025, Guvernul a adoptat Hotărârea care aprobă nota de fundamentare pentru proiectul „Sistem electronic de tarifare rutieră – Lot 1 – Sistem informatic centralizat”. Reforma se bazează pe prevederile Legii nr. 226/2023, prin care România transpune directivele europene referitoare la taxarea rutieră şi interoperabilitatea la nivelul Uniunii, potrivit Ziare.com.

Pentru vehiculele grele (MTMA peste 3,5 t), se va implementa sistemul TollRo, care va calcula tariful în funcţie de numărul de kilometri parcurşi şi de clasa de emisii Euro. Autoturismele, autobuzele şi autoutilitarele vor păstra rovinieta, dar cu prețuri diferențiate în funcţie de norma Euro. Mai specific, cele mai poluante maşini vor plăti un tarif mai mare.

Noul mecanism de colectare va funcţiona cu ajutorul dispozitivelor de bord (OBE) instalate în vehicule, prin aplicaţii mobile cu GPS sau prin bilete electronice emise pentru utilizări ocazionale. Sistemul va calcula automat suma datorată, pe baza traseului parcurs, a tipului vehiculului şi a nivelului de emisii, evitând suprataxarea și scutirile nejustificate și asigurând o impozitare mai echitabilă.

Citește și: George Simion incită la mișcări de stradă: „Eu nu îmi mai pot asuma organizarea unor proteste pașnice. În momentul în care explodează mămăliga și sunt peste 200.000 de oameni în stradă, voi fi și eu acolo lângă voi” VIDEO

În prezent, rovinieta permite circulaţia pe baza unei taxe fixe valabile pe perioade predefinite (1, 7, 30 sau 90 de zile ori 12 luni), fără a ţine cont de distanţă sau gradul de poluare, fapt considerat ineficient din punct de vedere economic și ecologic.

Proiectul va fi desfăşurat în trei etape, cu termen de finalizare în trimestrul al II‑lea din 2026. Prima etapă va presupune dezvoltarea software-ului, înfiinţarea unui sistem informatic centralizat şi migrarea datelor actuale în noile centre de date (CESTRIN și STS Brașov). În a doua etapă vor fi achiziţionate şi instalate echipamentele hardware și software necesare pentru punctele de control, fixe şi mobile. Ultima fază presupune amplasarea fizică a acestor puncte de control de-a lungul rețelei naționale de drumuri. Bugetul estimat pentru întreg proiectul depășește 281 milioane de lei (inclusiv TVA), finanţarea fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile prin PNRR, potrivit Ziare.com.

Citește și: Dana Budeanu șterge pe jos cu Dragoș Anastasiu: „A ajuns să conducă România un fraier. Dacă dai șpagă la ANAF, poți să ajungi astăzi vicepremier și să flegmezi populația”

Click și Comentează

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Mai multe din Economie

To Top